AkcesoriaPorady

4WD czy AWD? Czym się różnią napędy na cztery koła

Four-Wheel Drive i All-Wheel Drive to oznaczenia samochodów 4×4, czyli z napędem na obie osie. Nie wszystkie użyte w tym zdaniu słowa znaczą dokładnie to samo, chociaż bardzo często są traktowane jak synonimy. O co w tym wszystkim chodzi?

Dawniej sprawa była o wiele prostsza, ponieważ istniały samochody z napędem na jedną lub na dwie osie. Obecnie, gdzie do rozdziału mocy stosuje się elektronikę, kontrolę trakcji, sprzęgła wielopłytkowe, wiskotyczne itd., itp. rozróżnienie rodzaju napędu wymaga większej wiedzy. Tym bardziej, że każdy producent wprowadza własne rozwiązania, które wymykają się ogólnej klasyfikacji.

Stare dobre 4WD

Four-Wheel Drive to rozwiązanie, w którym mamy do czynienia ze stałym podziałem momentu obrotowego na obie osie. W ten sposób na każde koło przenoszona jest taka sama moc silnika, dzięki czemu auto dobrze radzi sobie w trudnym terenie. W napęd 4WD są wyposażone typowe terenówki i auta 4×4 starego typu. Obecnie mają one możliwość zablokowania dyferencjału i przeniesieniu momentu obrotowego tylko na jedną oś, by bezpiecznie poruszać się po utwardzonej drodze. Samochody z oznaczeniem 4WD świetnie nadają się do offroadu, to najczęściej sprawdzone i niezawodne rozwiązania.

Trochę techniki, czyli AWD

All-Wheel Drive to nowsze rozwiązanie, które ma wiele więcej rodzajów i odmian. Napęd AWD można spotkać zarówno w nowoczesnych terenówkach, jak i SUV-ach, czy innych autach z napędem 4×4. W systemach AWD napęd na cztery koła jest stale obecny, ale podział mocy na osie lub poszczególne koła jest zmienny i zależy od ich przyczepności. Około 90 proc. momentu obrotowego jest przenoszone na przednią oś, ale gdy koła tracą kontakt z podłożem, to więcej mocy popłynie do tylnej osi. Podobnie jest w przypadku poszczególnych kół. W związku z tym łatwiej jest poruszać się po utwardzonych nawierzchniach, a w przypadku nagłej zmiany warunków napęd „inteligentnie” przeniesie moc tam, gdzie jest ona potrzebna.

Napędy AWD dzielą się na mechaniczne i elektroniczne, w zależności od tego, co steruje rozdziałem mocy. Do tych pierwszych należy np. system Audi Quattro. Współczesne napędy wykorzystują elektroniczne czujniki, a za przenoszenie mocy odpowiada komputer pokładowy. Jak nie trudno się domyślić, są to bardziej uniwersalne napędy, ale trudniejsze do serwisowania na wypadek awarii.

Previous post

8 i pół tony czystego offroadu

Next post

Nowa Lada 4x4 - powiew świeżości w rosyjskiej terenówce

No Comment

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *