Artykuły różne

Czym jest stały napęd 4×4?

Zastanawiając się nad zakupem samochodu z napędem na cztery koło stoimy przed szeregiem dylematów. Poza zwyczajowymi dotyczącymi marki, modelu i silnika, musimy zastanowić się, czy wybrać stały napęd 4×4, czy też zdecydować się na taki, w którym druga oś jest dołączana. Żeby wybór był świadomy, dobrze wiedzieć na czym polegają oba te systemu. Z tego tekstu dowiecie się, czym jest stały napęd na cztery koła.

Najprościej powiedzieć można, że stały napęd 4×4 to układ przeniesienia napędu, w którym przy braku poślizgu któregoś z kół, rozdział siły napędowej następuje zawsze na cztery z nich. Systemy tego typu wiążą się zazwyczaj z obecnością mechanizmu różnicowego, chociaż zdarzają się i takie, w których międzyosiowy dyferencjał zastąpiony został przez specjalne sprzęgło wielopłytkowe. Takie właśnie rozwiązanie znajdziemy między innymi w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów CVT produkowanych przez Subaru (system Symmetrical AWD) czy samochodach BMW wyposażonych w system xDrive.

Zasadniczo stałe napędy 4×4 podzielić można na dwie grupy: symetryczne i niesymetryczne. W przypadku tych pierwszych rozdział siły napędowej między osiami następuje w stosunku pół-na-pół. Rozwiązanie takie występuje np. w produkowanym przez Land Rovera modelu Defender. W systemach niesymetrycznych na poszczególne osie przekazana zostaje różna siła napędowa. Nad jej rozdziałem czuwa system różnicowy lub sprzęgło wielopłytkowe. Co ciekawe, ostatnimi czasy pojawiły się również niesymetryczne systemy, w których brak takich rozwiązań. Wraz z premierą Forda Focusa RS trzeciej generacji poznaliśmy bowiem system Ford Performance AWD. Przeniesienie siły napędowej na tylną oś następuje tu poprzez przedni dyferencjał, regulowanych przez parę sprzęgieł. W tym rozwiązaniu na tylną oś przeniesione zostaje od 55 do 70% siły napędowej.

Rozmawiając o napędach na cztery koła warto zwrócić uwagę, że każdy producent ma własną nazwę handlową na swój system. Nie należy przywiązywać do tego szczególnej wagi, gdyż często niewiele mówią one o naturze proponowanego rozwiązania. Niektóre z nich mogą wręcz wprowadzać w błąd. Decydując się na zakup samochodu 4×4 koniecznie dowiedzcie się, jaką konstrukcję proponują producenci!

Previous post

Skoda się przeSUVa. Co roku nowy model

Next post

Mercedes G350d Professional – terenówka tylko dla prawdziwych twardzieli

No Comment

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *