Auta terenowe

Dacia Duster w wersji terenowej – zobacz, co się zmieniło!

Zmodyfikowane wersje Dacii Duster startujące w rajdach Dacia Duster Elf Cup, to samochody przystosowane do rywalizacji w trudnych, terenowych warunkach. Z myślą o zawodach przerobiono seryjną wersję Dustera. Zobacz, jak zmienił się ten popularny model samochodu.

Zawody Dacia Duster Elf Cup to rajdy cross-country, które odbywają się w ramach Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych. Rywalizacja, jak to w terenie, polega na pokonywaniu trudnych odcinków, pełnych wybojów, błota, piasku czy nierówności. W takich zawodach potrzebny jest więc samochód do zadań specjalnych.

Dacia Duster Elf Cup 2017
Źródło: dacia.pl

Producenci sportowo-terenowej wersji Dustera pozbawili samochód całego wyposażenia wnętrza, zamiast tego umieszczając tam sportową kierownicę oraz profesjonalne “kubły” w miejsce siedzeń. W pojeździe znalazło się oczywiście miejsce na zapasowe koła oraz klatkę bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera. Producenci nie zapomnieli także o systemie gaśniczym i głównym wyłączniku prądu.

Jeśli chodzi o specyfikację techniczną pojazdu, to w nowym Dusterze umieszczono zawieszenie z amortyzatorami sportowymi (Reiger) oraz specjalnymi, wzmocnionymi wahaczami. Seryjny prześwit został zwiększony z 21 do 28 cm. W terenowej wersji samochodu wykorzystano także opony przeznaczone do podróży poza szlakiem: BF Goodrich 215/70 R16. Zadbano także o zwiększenie rozstawu kół – o 30 mm z przodu i 20 mm z tyłu. Do trudnych, terenowych warunków przystosowano nawet karoserię samochodu, tak samo jak podwozie, chronione przez specjalne aluminiowe płyty. Niestety, modyfikacje te negatywnie wpłynęły na wagę pojazdu, który z 1340 kg “przytył” do 1410 kg.

Kolejną zmianą wprowadzoną w seryjnym modelu Dacii Duster w celu przystosowania go do terenowych eskapad, jest podrasowanie silnika. Fabryczna jednostka 1.5 dCi o mocy 109 KM i rozwijająca 240 Nm, uzupełniona została o nowy układ dolotowy i wylotowy oraz oprogramowanie. Dzięki tym zmianom, nowy Duster dysponuje mocą 130 KM, a jego moment obrotowy wynosi maksymalnie 287 Nm. Umożliwia to znacznie lepsze osiągi – sportową Dacią Duster rozpędzimy się do setki w 11 s. Maksymalna prędkość, jaką możemy uzyskać to ok. 170 km/h. Nowe rozwiązanie ma jednak wadę w postaci większego spalania – średnio pomiędzy 12 a 20 l/100 km.

To jednak nie koniec modyfikacji, jakie zapewnili nam twórcy Dustera. Zmianom uległ bowiem także system sterowania napędem na cztery koła. W seryjnej wersji pojazdu kierowca może wybierać, czy moc ma trafiać tylko na przednią oś, czy też by tylna oś była dołączana w razie potrzeby. Może on także zdecydować się na zablokowanie rozdziału mocy w proporcji 50:50. W “rajdowej” wersji Dustera, tylny napęd dołączany jest automatycznie, zawsze wtedy, kiedy będziemy przyspieszać.

Za zmiany wprowadzone w seryjnym modelu Dacii Duster odpowiedzialni są partnerzy techniczni Dacia Duster Cup, czyli Hołowczyc Racing oraz Over Limit Motors. Cena terenowego Dustera to 99 tys. zł.

Previous post

Skoda KAROQ - zgrabny następca Yeti

Next post

Toyota Off-Road Festival - 3 edycja już 14-18 czerwca!

No Comment

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *