AkcesoriaPorady

Lampy LED do offroadu – jakie wybrać?

Co zrobić, gdy wyprawa terenowa przedłuża się i zbliża się noc? Zachować spokój i włączyć dodatkowe oświetlenie. Kilka lamp może być bardzo pomocnych podczas biwakowania czy w trakcie szukania właściwej drogi na trasie. Jakie oświetlenie nadaje się do offroadu?

Rodzaje oświetlenia

Do fabrycznych świateł warto dodać kilka lamp o innym przeznaczeniu niż światła drogowe czy przeciwmgłowe. Wyróżnia się dwa rodzaje oświetlenia, w które warto wyposażyć swoją terenówkę. To światła dalekosiężne i robocze. Te pierwsze charakteryzują się soczewką i budową, która daje skupioną wiązkę światła. W ten sposób rozjaśniony zostaje obszar na długim dystansie, ale w mroku pozostaje to, co dzieje się wokół. Te lampy przydają się podczas nocnej jazdy terenowej, gdy musimy oświetlić drogę przed pojazdem. Lampy robocze dają bardziej rozproszoną wiązkę światła, która rozjaśnia rozległy obszar, ale na krótkim dystansie. Światło robocze przydaje się podczas prac przy samochodzie, np. wymiana koła lub korzystanie z wyciągarki, a także w trakcie rozbijania biwaku.

LED-y dają radę

LED-owe żarówki są obecnie bardzo popularne i można je znaleźć w latarkach, domach i w pojazdach. Zaletą tej technologii jest dłuższa żywotność lamp przy niskim poborze mocy. To ostatnie jest ważne, gdy utkniemy na dobre w trudnym terenie, a akumulator grozi rozładowaniem. Światła z lampami LED występują w obu wersjach: dalekosiężnych i roboczych. Jest to dobre rozwiązanie, ponieważ zajmują one mniej miejsca niż tradycyjne halogeny. Do samochodu można wybrać typowe diody epistar 3W, które można spotkać w rozwiązaniach dla motoryzacji. W offroadzie lepiej sprawdzą się jednak diody Cree 10W. Są one bardziej odporne na wstrząsy, a przez to bardziej wytrzymałe i dłużej poświecą.

Bardziej zaawansowane technologicznie są diody 4D Optics – nowość stosowana w lampach do offroadu. Dzięki nowatorskiej soczewce – tzw. rybie oko – dają one więcej jasnego światła i są bardziej wydajne. Warto wybrać pewne rozwiązanie, które nie zawiedzie nas w trudnych warunkach.

Previous post

Do czego przydaje się napęd 4x4?

Next post

Wyciskamy SUV-a, czyli jazda w terenie autem nieterenowym

No Comment

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *