Porady

Łańcuchy śniegowe – czy są obowiązkowe dla samochodów 4×4?

Kiedy zima pokazuje swoje prawdziwie mroźne oblicze, każdy kierowca powinien pomyśleć o dodatkowym zabezpieczeniu swojego samochodu. W takich warunkach o wypadek przecież nietrudno, najlepiej więc – no właśnie – dmuchać na zimne. Jednym z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania poślizgom jest założenie na opony specjalnych łańcuchów śniegowych. Czy jednak w samochodach z napędem 4×4 są one w ogóle potrzebne?

W niektórych krajach Europy, zakładanie łańcuchów przeciwślizgowych na koła jest obowiązkowe, zwłaszcza w konkretnych regionach, gdzie zimą zawsze panują naprawdę nieprzyjazne warunki atmosferyczne. W Polsce zasadniczo nie ma takiego obowiązku, ale również u nas zdarzają się miejsca, w których trzeba nałożyć łańcuchy na koła – informują o tym specjalne znaki drogowe. Zazwyczaj dotyczy to jednak krótkich odcinków dróg, a takie oznaczenia pojawiają się stosunkowo rzadko.

Podróżując po Europie, warto jednak pamiętać, że w niektórych miejscach, łańcuchy na kołach mogą być z kolei prawnie zabronione (z taką sytuacją można spotkać się w Holandii).

Nie należy zapominać również o tym, że istnieją różne rodzaje łańcuchów śniegowych, przeznaczonych do różnych samochodów. W przypadku aut osobowych obowiązuje norma O-Norm 5117, a w ciężarowych – O-Norm 5119. Oprócz tego, istnieją jeszcze łańcuchy tekstylne (tzw. skarpetki) o standardzie O-Norm 5121, ale stosowanie ich nie jest dopuszczalne na drogach, gdzie obowiązkowe są łańcuchy poprzednich kategorii.

Jak zakładać łańcuchy przeciwśniegowe?

Łańcuchy przeciwśniegowe należy zakładać na te koła, które stanowią oś napędową pojazdu. W przypadku samochodów 4×4, najlepiej jest zajrzeć do instrukcji samochodu lub skontaktować się z producentem pojazdu, żeby skonsultować sposób ich montażu. Jeżeli mamy jednak auto ze stałym napędem na wszystkie koła, łańcuchy musimy umieścić na wszystkich 4 oponach. Tam, gdzie przepisy wyraźnie wskazują, że nałożenie łańcuchów na koła jest obligatoryjne, posiadanie samochodu z napędem 4×4 niestety nie zwalnia kierowców z tego obowiązku. Jeżeli wyjeżdżamy więc w tereny, gdzie zimy bywają ostrzejsze (np. w góry), zawsze miejmy w bagażniku komplet odpowiednich łańcuchów.

Previous post

Nowy Mercedes klasy G - klasyka w jeszcze bardziej luksusowej wersji

Next post

Rajd Dakar: Rafał Sonik złamał nogę i odpadł z eliminacji

No Comment

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *