Akcesoria

Orurowanie – tylko dla profesjonalistów

Coraz więcej po ulicach naszych miast, miasteczek i wsi jeździ samochodów terenowych, SUVów i pickupów. A to oznacza, że coraz częściej spotykamy się z orurowaniem, czyli dodatkowymi elementami, które w zamyśle mają chronić wrażliwe elementy samochodu przed uszkodzeniem w trudnym terenie.

Tak naprawdę jednak w większości przypadków służy ono jedynie dekoracji. Wygląda ładnie, ale nie sprawdza się wtedy, gdy najbardziej go potrzebujemy. Jak sprawić aby orurowanie miało większy sens niż tylko poprawa wyglądu samochodu, a jednocześnie jakoś jego wykonania była zadowalająca?

Oczywiście pierwszym pytaniem, na które należy sobie odpowiedzieć, jest: do czego służyć nam będzie samochód. Nie oszukujmy się, jeśli nie zamierzamy ruszać w teren, lepiej zadowolić się czymś wizualnie estetycznym, a niekoniecznie praktycznym. Jeśli jednak korzystać będziemy z niego również w terenie pamiętać trzeba o kilku podstawowych sprawach. Po pierwsze, w przypadku montażu orurowania z przodu pojazdu należy przewidzieć w projekcie miejsce na płytę montażową wraz z wyciągarką. Ponadto warto też zastanowić się nad miejscem na zaczepy holownicze oraz na posadowienie dodatkowych świateł oraz ewentualnie również tablicy rejestracyjnej.

Po drugie, koniecznie należy pamiętać o tym, aby elementy montażowe orurowania do pojazdu odpowiednio przenosiły obciążenia. Osłony należy zaprojektować tak, by nie zasłaniały wlotu powietrza i nie zaburzały jego przepływu. Nie mówiąc już o tym, aby orurowanie nie przeszkadzało w wymianie żarówek w reflektorach.

Mniejsze ograniczenia obowiązują nas w przypadku montażu orurowania na tyle pojazdu, ale warto tu wziąć pod uwagę ewentualność zamontowania dodatkowej wyciągarki czy reflektorów. Koniecznie pamiętać za to należy o zaplanowaniu miejsc oparcia hi-lifta.

Wykonując orurowanie trzeba zastanowić się na wykorzystanymi materiałami. Grubość ścianek rur nie powinna być ani za duża, ani za mała. Za mała nie zapewni wystarczającego zabezpieczenia. Z Kolei za duża sprawi, że – zupełnie niepotrzebnie – nasz samochód będzie cięższy, niż powinien. Najlepiej sjest chyba wybrać rury o grubości ścianki ok. 3 mm. Trzeba przy tym unikać rur ze szwem oraz kolanek hamburskich. Rozwiązania te obniżają bowiem wytrzymałość konstrukcji. Przy samodzielnym wykonaniu orurowania trzeba pamiętać, że tylko profesjonalny zakład ślusarski zapewni odpowiedni poziom spawu.

Previous post

Samochodem osobowym w teren

Next post

Akademia 4×4 – pierwszy podręcznik jazdy terenowej w Polsce

No Comment

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *