Akcesoria

Co trzeba wiedzieć o elektrycznej wyciągarce terenowej?

Wyciągarka to urządzenie, które znajdziemy na zderzaku terenowego samochodu uczestniczącego w rajdach 4×4, w roboczym pickupie i w samochodzie z napędem 4×4, którym kierowca jeździ na ryby i wakacyjne wypady. Wyciągarki elektryczne są uniwersalne, łatwe w montażu i niezwykle przydatne w terenie.

Z czego składa się wyciągarka elektryczna?

Urządzenie to posiada własny silnik, który pobiera moc z samochodowego akumulatora. Pomimo stosunkowo niedużych rozmiarów moc takiego sprzętu może dochodzić do 9 koni mechanicznych. Aby wysokie obroty były przełożone na moc uciągu potrzebne są przekładnie zwalniające oraz hamulec. Silnik porusza bębnem, na który nawija się lina z hakiem. Za równomierne rozkładanie liny na bębnie odpowiadają aluminiowe prowadnice (ślizg) bądź stalowe rolki. Do działania wyciągarki potrzebna jest jeszcze instalacja elektryczna, czyli skrzynka z przekaźnikami i hebel prądowy chroniący przed samoistnym uruchomieniem wyciągarki.

Terenowe wyciągarki elektryczne zazwyczaj posiadają na wyposażeniu pilot sterujący radiowo bądź z kablem, co pozwala z bezpiecznej odległości sterować urządzeniem.

Moc wyciągarki a wielkość auta

Sprzęt należy dobierać pod względem zastosowania oraz masy samochodu, na którym będzie pracował. W przypadku rajdów przeprawowych przyda się mocny, niezawodny sprzęt. Wyciągarki służące jako asekuracja podczas zjazdów powinny cechować się szybkością działania. Parametrem, którym należy się kierować jest moc oraz uciąg. W tym drugim przypadku wartość powinna być mocno zawyżona, ponieważ auto nie będzie wyciągane po równej drodze, ale w grząskim, wciągającym błocie lub piasku. Dlatego też przyjęło się, że wyciągarka powinna mieć uciąg równy dwukrotności masy pojazdu.

Ważna jest także waga samego sprzętu. Standardowo do małych i średnich terenówek używa się wyciągarek o łącznej masie całego zestawu wynoszącej ok. 30 kg. Warto jednak zauważyć, że ogromne znaczenie ma rodzaj liny. Różnica pomiędzy sprzętem z liną stalową i przeznaczonymi do niej stalowymi rolkami oraz z liną syntetyczną i aluminiowym ślizgiem może wynieść nawet 20 kg. Do wagi urządzenia trzeba dodać również masę płyty montażowej i śrub. A to wszystko znajdzie się z przodu bądź z tyłu auta przed ramą pojazdu. W przypadku mniejszych pojazdów może to być odczuwalne podczas prowadzenia. Nie mówiąc o dodatkowym obciążeniu zawieszenia.

Previous post

Zawodnicy na start! Zaczynamy sezon rajdów terenowych

Next post

Jeep Grand Cherokee z dopracowanym napędem 4x4

No Comment

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *