Automatycznie dołączany napęd 4×4 – co to oznacza?

Obecnie produkowane są zarówno samochody z napędem na cztery koła, jak i te napędzane tylko na jedną oś. Auta z napędem 4×4 są bardziej stabilne w ruchu, lepiej trzymają się wyznaczonej ścieżki na śliskich powierzchniach i łatwiej pokonują wzniesienia. Dlatego to rozwiązanie jest wykorzystywane w samochodach terenowych, sportowych i tym podobnych (na przykład SUV). Niestety wiąże się to z bardziej skomplikowaną konstrukcją, co przekłada się na cenę takiego pojazdu, a także koszty jego konserwacji i napraw oraz na ilość zużytego paliwa. Dlatego właśnie w samochodach osobowych zazwyczaj montowany był napędy jednoosiowy. Jednak w dzisiejszych czasach coraz częściej stosuje się rozwiązanie pośrednie.
Automatycznie dołączany napęd 4×4 jest tańszy w produkcji i eksploatacji. Nie potrzeba do niego centralnego układu mechanizmu różnicowego, a zamiast tego wykorzystuje się wielopłytkowe sprzęgło haldex, usytuowane przy mechanizmie różnicowym tylnej osi. W momencie, kiedy system w komputerze wykryje sytuację wymagającą rozszerzenia napędu, sprzęgło dołączy napęd drugiej osi. System powinien być sprzężony z instalacją ABS i na jej podstawie decydować, ile momentu obrotowego przekazać na drugą oś. W momencie takiej operacji kierowca nie powinien tego odczuć, ponieważ cały proces jest bardzo płynny.
Dzisiejsze samochody osiągają znacznie wyższe momenty obrotowe, niż modele sprzed kilkunastu lat. Nie da się w pełni wykorzystać tych możliwości, korzystając z napędu tylko na jedną oś. Jeśli zechcemy dynamicznie ruszyć na śliskiej nawierzchni, system trakcji prawdopodobnie zatrzyma ślizgające się koła. Jednak samochodzie wyposażonym w automatyczny napęd na cztery koła, w tej sytuacji uruchomione zostanie sterowanie sprzęgłem wielopłytkowym, które dostosuje prędkości obrotów wszystkich kół.
W trakcie energicznego ruszania większa część momentu obrotowego zostanie przeniesiona na tylną oś, ponieważ będzie ona miała większy nacisk, a co za tym idzie – lepszą przyczepność. Taki automatyczny napęd przyda się również podczas szybkiej jazdy na zakrętach. Wszystkie koła otrzymają dokładnie tyle mocy, ile mogą w danej chwili wykorzystać; natomiast te, które nie mają możliwości przenieść dostarczonego momentu obrotowego na ziemię, są hamowane. W ten sposób jazda staje się bardziej stabilna i płynna. Ten system ułatwi także wyjście z sytuacji, kiedy auto zawiśnie w terenie, dotykając tylko jedną osią podłoża – po naciśnięciu gazu system przeniesie cały moment obrotowy na koła mające kontakt z ziemią i pojazd ruszy (w takim wypadku musi być wyłączony system ASR).
Takie rozwiązanie jest doskonałym sposobem na podwyższenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy w samochodach osobowych. Nie generuje też ono znaczących dodatkowych kosztów ani przy zakupie, ani podczas eksploatacji auta. Dlatego automatyczny napęd 4×4 jest coraz częściej montowany w pojazdach, których głównym przeznaczeniem nie jest jazda terenowa.
No Comment