Czym SUV różni się od samochodu terenowego?

Sprzedaż SUVów rośnie w naszym kraju z roku na rok. Wiele osób, kupując takie samochody wyobraża sobie, że są to samochody na każdą okazję: sobotni wyjazd do opery i niedzielną wyprawę przez bezdroża. SUVów nie ma jednak co mylić z rasowymi samochodami terenowymi. Czym się różnią?
SUV to skrót od sport utility vehicle, czyli w wolnym tłumaczeniu: pojazd sportowo-użytkowy. Niestety tłumaczenie tej nazwy wcale nie wyjaśnia, z czym mamy do czynienia. Wydaje się, że jest wręcz odwrotnie – tylko zaciemnia obraz. Jedyne co właściwie wyczytać z niej można to fakt, że jest to pojazd uniwersalny. W praktyce oznacza to, że nie jest samochodem wyspecjalizowanym. A jak to mówi stare przysłowie: jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Czy tak jest właśnie z SUVami? Jeśli chcecie uczestniczyć w rajdach offroadowych, to raczej tak. Ale jako samochód codzienny, którym od czasu do czasu pojedziemy w góry czy zjedziemy z asfaltu, sprawdza się całkiem dobrze. Do jazdy w terenie – jak sama nazwa wskazuje – najlepsze są jednak auta terenowe.
Konstrukcja
Część SUVów z wyglądu przypomina samochody terenowe. Nie dajcie się jednak zwieźć, skonstruowane zostały one nie do jazdy w ciężkim terenie, ale do użytku codziennego z możliwościami pokonania lekkiego terenu, gdy wymaga tego sytuacja. Celem SUVa jest zapewnienie komfortu, bezpieczeństwa, w miarę dobrych osiągów i przestrzeni. Największa różnica między terenówkami i SUVami widoczna jest w czasie lustrowania wnętrza pojazdu. W rasowym samochodzie terenowym znajdziemy bowiem reduktor, czyli dodatkową skrzynię biegów. Ma ona zapewnić możliwość jazdy w terenie z mniej więcej dwukrotnie mniejszą prędkością niż na drogach utwardzonych. W efekcie silnik i sprzęgło są mniej obciążone, a samochód jadący dużo wolniej łatwiej kontrolować w trudnych warunkach.
Reduktorów próżno szukać zaś w SUVach, choć istnieje niewielki odsetek tych samochodów, które producent w nie wyposażył (jednym z wyjątków jest Suzuki Grand Vitara). Jasno pokazuje to, że SUVy nie są przeznaczone do jazdy terenowej. Urządzenie to znacząco podnosi cenę samochodu, zwiększa poziom złożoności konstrukcji, przy okazji podnosząc zużycie paliwa.
Odmienna niż w terenówkach, jest w SUVach również konstrukcja zawieszenia. Zamiast solidnych rozwiązań, które żadnego terenu się nie boją, mamy tu bowiem najczęściej pomysły żywcem wzięte z samochodów osobowych. Nie dziwi to, jeśli przypomnimy sobie, że SUVami jeździć mamy głównie po szlakach asfaltowych. Stąd też każda wyprawa w teren to dodatkowe ryzyko związane z uszkodzeniem elementów zawieszenia.
1 Comment
Wiele osób kupuję SUV’y ze względu na ich konstrukcję, która zapewnia bezpieczeństwo, które jest na pewno większe niż przy samochodach typu sedan czy hatchback. Porównując jednakże terenowy samochód, którym wjechać możemy wszędzie, a SUV’a różnice są w miarę duże.