Jeep Wrangler – legenda w trzech odsłonach
Jeśli mielibyśmy narysować Jeepa, to z pewnością byłby to prostokąt, a z przodu okrągłe reflektory, pomiędzy nimi siedem szczelin osłony chłodnicy i szerokie nadkola. To charakterystyczne cechy samochodów marki Jeep – legendarnej terenówki, która nigdy się nie starzeje.
Historia Jeepa sięga II wojny światowej, kiedy to dla amerykańskiej armii był produkowany lekki, doskonały w terenie pojazd osobowy, czyli Jeep Willys. Od tego czasu popularne terenówki są nazywane przez laików dżipami. Wrangler, który nawiązuje do stylistyki pierwszego Jeepa, został stworzony w 1987 r. Do tej pory z fabryki wyjechały trzy generacje Wranglera: YJ, TJ i obecny model JK. Jeep Wrangler jest dostepny w trzech wersjach: Sport, Sahara i Rubicon.
Jeep Wrangler Sport
Sport jest wersją stworzoną dla dynamicznej jazdy. Pod maską znajdziemy turbo diesela z 5-biegowym automatem. Napęd 4×4 jest wyposażony w reduktor. Jazdę w terenie dodatkowo ułatwia kilka przydatnych systemów: elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) oraz system chroniący przed wywróceniem się pojazdu podczas pokonywania wzniesień (ERM). Do wjazdu na wzgórza i ruszania pod górę na śliskiej nawierzchni służy system HSA, a o kontrolę zjazdu dba system HDC. Auto posiada miekki i łatwy w demontażu dach Sunrider® Soft Top. Na obręcze o wielkości 16 cali założono opony Bridgestone 245/75 R16.
Jeep Wrangler Sahara
Wbrew pozorom to samochód przeznaczony głównie do poruszania się po miejskiej dżungli. Tu liczy się komfort jazdy, funkcjonalność i elegancja. Saharę napędza na wszystkie koła turbo diesel 2,8 CRD lub do wyboru benzyniak V6 o pojemności 3,6 l. Z ciekawych elementów wyposażenia znajdziemy w tej wersji reflektory halogenowe z czujnikiem zmierzchu, stopnie boczne z powłoką antypoślizgową i podgrzewane lusterka boczne, a także system nagłośnienia Alpine. Sahara posiada aluminiowe, 17-calowe obręcze, a na nich opony w rozmiarze 245/75 R17.
Jeep Wrangler Rubicon
Wśród rodziny Wranglerów to właśnie Rubicon został przeznaczony do offroadu. Ten model sprawdza się w najtrudniejszym terenie, a żadna przygoda mu nie straszna. Jego właściwości przełajowe są imponujące. Zapenwia je szereg elementów wyposażenia. Pod maską standardowo silnik diesla o pojemności 2,8 l i mocy 200 KM (460 Nm momentu obrotowego) lub mocniejszy silnik benzynowy V6 o pojemności 3,6 l i mocy 284 KM. Oczywiście terenówka posiada reduktor, a do tego elektromechaniczne blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego TRU-LOCK oraz elektronicznie rozłączany stabilizator przedni (system ASBS). Zawieszenie terenowe pracuje na wysokociśnieniowych amortyzatorach jednorurowych wyposażonych w technologię “Low Speed Tunable”. Wadą Wranglera Rubicona jest jego paliwożerność oraz słabe osiągi oraz komfort jazdy na drogach utwardzonych zwłaszcza przy dużych prędkościach. To właściwie podkreśla fakt, że Rubicon to klasyczna terenówka.
No Comment