Maszyny Rajdu Dakar 2015
Wiemy już kto pojedzie w Rajdzie Dakar 2015, sprawdźmy teraz czym. Podnosimy maskę, zdejmujemy koła i zaglądamy do wnętrza, by sprawdzić czy z takim sprzętem da się wygrać. Przedstawiamy informacje techniczne i osiągi samochodów, do których wsiądą Polacy, by walczyć o jak najwyższe lokaty.
Toyota Hilux – Dąbrowski i Czachor
W Rajdzie Dakar, który należy do najbardziej wymagających wyścigów na świecie w dużym stopniu liczy się niezawodność sprzętu. Marek Dąbrowski oraz jego pilot Jacek Czachor (kapitan Orlen Teamu) zasiądą do Toyoty Hilux T1 obsługiwanej przez belgijski zespół Overdrive. Byli motocykliści do tej pory świetnie radzili sobie na czterech kółkach, w tym roku zajmując wysoką 6-tą pozycję. Ich samochodem Giniel de Villiers zajął ostatnio czwarte miejsce, więc Polacy liczą co najmniej na pierwszą piątkę.
Toyota Hilux napędzana jest 8-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 4,6 l. Maksymalny moment obrotowy wynosi 2100 obr/min. 350 Koni Mechanicznych pozwala rozwinąć prędkość maksymalną równą 190 km/h. Metalowe, wielotarczowe sprzęgło AP Racing współpracuje z 6-biegową skrzynią sekwencyjną. Na aluminiowych obręczach Evo Corse znajdują się opony terenowe BF Goodrich o rozmiarze 235/85 R16. Dzięki kevlarowo-karbonowemu nadwoziu o konstrukcji rurowej Overdrive/Hallspeed całkowita masa pojazdu wynosi 1,890 kg.
SMG Buggy – Małysz i Marton
W każdej imprezie motoryzacyjnej osiągi maszyny mają ogromny wpływ na wyniki kierowcy. SMG Buggy to kolejna maszyna Orlen Teamu. Pojadą nią Adam Małysz i jego pilot Rafał Marton, którzy do tej pory startowali w Toyocie Hilux. Buggy to terenowy pojazd, który w przeciwieństwie do Toyoty 4×4, posiada napęd tylko na tylną oś, ale za to lepiej radzi sobie na wydmach. Jak przyznaje sam Małysz, nie ma takiej wydmy, pod którą by nie wjechał.
Trudno się dziwić patrząc na osiągi tego pojazdu. Jest on wyposażony w silnik V8, benzynowy, wolnossący o pojemności skokowej równej 7000 cm3. Moc maksymalna wynosi aż 450 KM. Buggy posiada 6-biegowa skrzynia sekwencyjna Sadev i dwutarczowe sprzęgło. Układ zawieszenia jest bardzo interesujący. Podwójne wahacze poprzeczne z przodu, wahacze wleczone z tyłu i po dwa amortyzatory BOS na każde koło gwarantują 450 mm skok zawieszenia. Pojazd ma założone 37-calowe opony BF Goodrich, w których ciśnieniem powierza można sterować z kokpitu. Jest to znacznie szerszy pojazd od Toyoty (rozstaw kół wynosi 2045 mm), ale przy tym lżejszy: waży zaledwie 1450 kg.
Mini 4 All Racing – Hołowczyc i Panseri
Krzysztof Hołowczyc zasiądzie tradycyjnie do swojego Mini 4 All Racing, ale z nowym pilotem Xavierem Panserim, z którym do tej pory zdążył już wygrać tegoroczny Baja Poland. Kierowca Lotto Teamu pojedzie w Dakarze już po raz dziesiąty. Doświadczenie rajdowca powinno zniwelować nieco słabsze osiągi samochodu terenowego.
Pod maską znajduje się 6-cylindrowy silnik diesla BMW z systemem podwójnego turbodoładowania. Pojemność to 2993 cc, a moc maksymalna przy 3250 obr/min wynosi 300 KM. Samochód jest wyposażony w sprzęgło trzytarczowe (Sadev) oraz 6-biegową skrzynię sekwencyjną (Sadev). Zawieszenie z podwójnymi wahaczami uzupełniają amortyzatory 250 mm. Mini posiada takie same opony jak Toyota Hilux, czyli BF Goodrich 235/85 R16. Z tego samego kompozytu zostało także wykonane nadwozie.
W tym roku „Hołek” zajął 6. miejsce w Rajdzie Dakar. Czy uda mu się wywalczyć jeszcze wyższą pozycję? Wkrótce dowiemy się który z Polaków pojedzie najszybciej.
No Comment