Pięc zasad bezpiecznej jazdy w terenie autem nieterenowym
Nie będzie to jednak poradnik dla tych, którzy znakomicie sobie radzą podczas wypraw off-road w terenie, a dla tych, którzy znajdą się w nim… przez przypadek lub są zmuszeni do pokonania fragmentu drogi nieutwardzonej i to nawet nie w terenowym aucie a w klasycznym osobowym.
1. Możliwości samochodu
Poznaj możliwości swojego auta zanim jeszcze wyruszysz w trudną podróż w teren. Surowe dane techniczne mogą nie mieć bezpośredniego przełożenia w praktyce, ale warto poznać np. wielkość prześwitu, kąt natarcia czy zejścia aby w razie potrzeby minimalizować ryzyko utknięcia. Warto na takie okazje wozić z sobą niezbędne akcesoria terenowe takie jak lina czy podstawowa saperka. Jeśli przyjdzie nam się ubrudzić warto mięć na tą okazję coś na przebranie.
2. Prędkość poruszania
Jazda off-road’owa nawet na zawodach to nie wyścigi na czas (przynajmniej nie dosłownie), a umiejętne pokonywanie przeszkód. Zatem prędkość poruszania w terenie zwykle jest niewielka. Co więcej tylko w taki sposób możemy skutecznie ominąć przeszkody takie jak kamienie, konary czy kłody, nie tracąc przy tym przyczepności i nie uszkadzając auta.
3. Pokonywania przeszkód wodnych i grząskiego błota
Tutaj przede wszystkim zalecamy spokój i opanowanie chodź zdajemy sobie sprawę, że o to czasem ciężko. Przed wjechaniem do wody zdecydowanie zalecamy sprawdzenia podłoża, bo może się okazać, że kałuża w rzeczywistości jest głębokim dołem. Lepiej uniknąć takiej niespodzianki, a do wody wjeżdżać powoli, żeby fala wywołana naszym autem nie zalała silnika. Złota zasada jest taka by przez przeszkodę – czy o błoto czy woda – przejechać z taką samą stałą prędkością i nie zmieniać biegów w trakcie jej pokonywania. Jeśli ugrzęźniemy w błocie trzeba będzie próbować ruszyć z miejsca najlepiej startując z drugiego biegu ew. dodatkowo podkładając coś pod koła by auto złapało przyczepność.
4. Pokonywanie wzniesień
Tutaj też obowiązuje jedna złota zasada: na wzniesienie wjeżdżamy i zjeżdzamy równolegle do stoku, w linii prostej. Każde inne podejście szczególnie pod dużym skosem może skończyć się dachowaniem auta nawet jeśli jest to auto typowo terenowe. Niestety fizyki tutaj nie można oszukać. Przed wjazdem na szczyt wzniesienia należy zwolnić i zmniejszyć prędkość – w przeciwnym wypadku jeśli wzniesienie ma wąski szczyt możemy przeskoczyć na drugą stronę góry – łatwo sobie wyobrazić czym to grozi.
5. Powrót na normalną drogę
Po pokonaniu trudnego terenu gdy wracamy na regularną drogę asfaltową warto zrobić szybki przegląd auta. Sprawdźmy przede wszystkim stan opon, czy nie uległy rozcięciu przez kamienie i nie zeszło z nich ciśnienie. O ile to możliwe oczyśćmy auto włącznie z oponami z błota.
No Comment