Podstawowe błędy dotyczące użytkowania opon

Jeśli chcemy wybrać się w dłuższą trasę, to dobrym pomysłem jest sprawdzenie stanu ogumienia. Nie chodzi tylko o stan bieżnika. Co jest ważne?
Styk opony z jezdnią i bieżnik
Niewielki styk opony z jezdnią, to jedyny kontakt samochodu z nawierzchnią. Przez koła przenoszona jest siła hamowania, stabilność samochodu na zakrętach. Ważne, aby zadbać o prawidłową grubość bieżnika, aby jazda była bezpieczna. Dopuszczalna wartość przez Kodeks Drogowy to 1,6 mm. Jednak wartość ta nie daje nam pewnego bezpieczeństwa, ponieważ opona ta czyni większe prawdopodobieństwo urazu. Najlepiej, aby bieżnik naszej opony miał co najmniej 3 mm. Wówczas będziemy mieli pewność, że opony ochronią nas przed różnymi warunkami atmosferycznymi.
Co jeszcze jest ważne?
Pod żadnym pozorem nie wolno użytkować opon z uszkodzeniami mechanicznymi. Jest to skrajnie niebezpieczne, ponieważ taka opona może po prostu pęknąć. Jednym z ważniejszych aspektów prawidłowego użytkowania opon, jest sprawdzenie ich ciśnienia. Wysokość ciśnienia zawarta jest w katalogu producenta, można tę informację sprawdzić również w zakładzie wulkanizacyjnym. Opona ma odpowiedni styk z powierzchnią, gdy jej ciśnienie jest optymalne. Jeśli opona jest napompowana za słabo to jej środkowa część w ogóle nie styka się z jezdnią, a tylko boki. Jeśli zaś opona będzie napompowana za mocno, to z nawierzchnią stykać się będzie tylko środkowa część bieżnika.
Styk opony z powierzchnią jest bardzo ważny dla przyczepności kół, dlatego nie wolno opony nie dopompować lub przepompować. Aby czuć się na drodze bezpiecznie lepiej unikać jazdy uszkodzonymi oponami, bo daleko na nich nie dojedziemy.
No Comment